X

لیست مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک

02144744500 دفتر مرکزی
مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا

اگر جزو افرادی هستید که در زمینه ی واردات کالا در حال فعالیت هستند مراحل مربوط به ترخیص کالا از مهم ترین مواردی می باشد که باید آن را با توجه به قوانین و ضوابط خاصی که در این زمینه در نظر گرفته شده است انجام دهید تا در این مورد با مشکل روبرو نشوید.

برای این که برای ترخیص کالا با مشکل روبرو نشوید باید در مورد مدارکی که طی ترخیص کالا به آن نیاز خواهید داشت اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید از قبل نسبت به آماده سازی مدارک مورد نیاز اقدام کنید.

باربری ترکیه
باربری ترکیه

ترخیص کالا به مجموعه فعالیت های گمرکی که معمولاً به منظور واردات و صادرات توسط صاحبان کالا و یا نمایندگان قانونی آن ها صورت می پذیرد گفته می شود. این امور دارای تشریفات و مراحل اداری مختلفی است که بازرگانان و تجار برای خارج کردن کالا از اماکن گمرکی ملزم به انجام این امور و تکمیل این فرایند هستند.

از بخش های مختلف این فرایند می توان به تهیه و ثبت اسناد، محاسبه مالیات، هزینه های گمرکی و سایر امور مربوط به واردات و صادرات اشاره کرد.

تمام کارهای مربوط به ترخیص کالا از گمرک تماماً زیر نظر باربری ترکیه انجام می شود.

مراحل ترخیص کالا در گمرک به چه صورت است؟

زمان مورد نیاز برای ترخیص کالای مد نظر شما از گمرک با توجه به نوع محصول تعیین می شود. مراحل ترخیص بار و محصول در واردات و صادرات متفاوت می باشد به همین خاطر در ادامه به بررسی مراحل ترخیص کالا وارداتی در گمرک خواهیم پرداخت.

  • تکمیل اسناد مورد نیاز برای ترخصی
  • ورود اطلاعات از طریق سیستم (EPL)
  • پرینت اظهارنامه
  • دریافت کوتاژ و تعیین مسیر
    • مسیر سبز: صندوق
    • مسیر زرد: بررسی اسناد توسط کارشناس و دریافت مجوزهای مورد نیاز 
    • مسیر قرمز: ارزیابی و اخذ مجوزهای لازم و بررسی اسناد توسط کارشناس
  • ارزیابی کالا
  • دریافت مجوزهای لازم
  • کارشناس سرویس (مجازی و یا حضوری)
  • 10% کرایه حمل خطوط خارجی
  • صندوق
  • انبارداری
  • درب خروج
  • خروج کالا

خدمات ترخیص کالا شرکت تهران بار

مورد مهمی که برای ترخیص کالا مسئله ی مهمی محسوب می شود سرعت و دقت در فرایند ترخیص کالا می باشد. توجه به این مورد کمک می کند تا به کاهش هزینه‌ های ترخیص کالا از گمرک کمک شود. مجموعه تهران بار در این زمینه با به کارگیری کادری مجرب و حرفه ای در کوتاه‌ ترین زمان ممکن کالاهای شما را از گمرک آزاد خواهد کرد.

خدماتی که در این مجموعه ارائه می شود تنها در زمینه ی ترخیص کالا نمی باشد و در زمینه ی ارسال بار به خارج از کشور هم به ارائه ی خدمات می پردازد.

شما می توانید از خدماتی که در زمینه ی ترخیص کالا ارائه می شود استفاده کنید. این خدمات شامل دریافت مجوزهای لازم، پرداخت عوارض و مالیات، اظهار کالا به گمرک، حمل‌ و نقل کالا، بازرسی کالا می باشد.

مهم ترین مدارک ترخیص کالا از گمرک کدامند؟

در این بخش به بررسی مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا می پردازیم تا بتوانید با انجام آماده سازی های مورد نیاز کالای خود را از گمرک خارج کنید.

مدارک مربوط به کالا

  • ترخیصیه 
  • قبض انبار 
  • بارنامه: در بارنامه می توانید اطلاعاتی در مورد تعداد و علامت کالاها، تعداد کانتینر، شرح بسته‌ ها و کالاها و وزن ناخالص کالاها را مشاهده کنید.
  • پیش‌ فاکتور (پروفرما اینویس): در پیش فاکتور می توانید نام و نشانی فروشنده و خریدار، نوع، مقدار، تعداد کالاها، قیمت واحد کالاها و قیمت کل، شرایط پرداخت، زمان تحویل کالاها، مدت اعتبار پروفرما و مبدأ کالاها را مشاهده کنید.
  • فاکتور 
  • فهرست عدل‌ بندی: این فهرست همراه اسناد حمل می باشد و در مواردی که کالای وارد شده بیش از یک بسته و محتویات آن متنوع باشد.
  • گواهی مبدأ: گواهی مبدأ سندی است که نام کشور سازنده و مشخصات کالای خریداری‌ شده در آن درج شده است و معمولاً توسط اتاق بازرگانی کشورها صادر می‌ شود.
  • ثبت سفارش بازرگانی: وارد کنندگان کالا برای دریافت مجوز ورود قطعی و ثبت سفارش باید به وزارت صمت مراجعه کنند.
  • بیمه‌ نامه: صدور بیمه نامه جهت اطمینان و ضمانت برای جلوگیری از آسیب های احتمالی صادر می شود و در صورتی که حین جابجایی کالای شما آسیب ببیند خسارت وارده توسط شرکت باربری که مراحل مربوط به جابجایی بار را برعهده دارند به صاحب بار پرداخت می شود. تاریخ بیمه نامه باید همزمان و یا قبل از تاریخ حمل بوده و مبلغ بیمه‌ نامه باید حداقل برابر با ارزش سیف کالا باشد.
  • گواهینامه استاندارد 
  • دریافت مجوزهای قانونی مورد نیاز
  • گواهی بازرسی: این گواهی سندی است که توسط یکی از شرکت‌ های بازرسی صادر می‌ شود و بیانگر این است که کالای ثبت‌ سفارش‌ شده و حمل‌ شده یکسان می باشد.

مدارک مربوط به صاحب کالا

  • اصل کارت بازرگانی
  • اصل کارت ملی
  • کپی تمامی صفحات کارت بازرگانی
  • کپی کارت ملی صاحب کالا 

مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا

  • اصل و کپی کارت ملی 
  • اصل و کپی وکالت‌ نامه محضری
  • اصل و کپی معرفی‌ نامه برای ارائه به گمرک مربوطه 
  • کپی وکالت
  • کپی معرفی‌ نامه
  • کپی دفترچه بیمه

شرکت باربری تهران بار در زمینه ی ترخیص کالا از گمرک بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه می دهد به همین خاطر دیگر نگران ترخیص کالای خود از گمرک نباشید. 

هزینه دریافت مدارک ترخیص کالا از گمرک

جهت دریافت اسناد و مدارک تجاری نیاز است تا در هر مرحله هزینه‌ هایی را به نهادهای مربوطه پرداخت کنید. این هزینه شما هزینه های مربوط به ثبت سفارش کالا و دریافت کد مربوطه، دریافت مجوزهای مختلف که به نوع و ماهیت بار تجاری بستگی دارد، تهیه بارنامه (براساس شیوه حمل کالا)، تهیه بیمه‌ نامه بار و گواهی مبداء، دریافت قبض انبار و... می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد کافیست با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید تا همکاران ما بتوانند در این زمینه به شما کمک کنند.

مزایای ترخیص کالا از گمرک

  • واردات و صادرات از گمرک: در مواردی که شما کالای خود را از گمرک وارد و خارج کنید تجارت شما به صورت رسمی می باشد و باعث می شود تا کالای شما ارزش مشخصی در بازار داشته باشد.
  • ارزش گمرکی در واردات و صادرات: ترخیص محصول و کالا از گمرک تعیین کننده ی ارزش گمرکی کالا می باشد و برای افرادی که به صورت حرفه‌ ای در زمینه ی واردات و صادرات کالا فعالیت می‌ کنند اهمیت زیادی دارد. کالای وارداتی و صادراتی ارزش گذاری می شوند و دیگر نیازی به نگرانی درباره قیمت کالا در بازار آزاد نیست.
  • پرداخت هزینه های گمرکی: فرایند ترخیص کالا به گونه ای تعریف شده است که صادر کننده و وارد کننده هیچ نیازی به پرداخت عوارض ندارد. این کار را معمولا خود گمرک انجام می‌ دهد.

وظایف صاحبان بار برای ترخیص کالا از گمرک

وظایف مربوط به صاحبان بار در فرایند ترخیص کالا از گمرک به شرح زیر است. توجه به موارد ذکر شده باعث می شود تا فرآیند ترخیص با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

  • ثبت‌ نام: نیاز است تا صاحبان بار خود را در گمرک ثبت کرده و مشخصات خود را به شرکت در فعالیت‌ های تجاری اعلام کنند.
  • تهیه اظهارنامه: اظهارنامه که حاوی جزئیات مربوط به کالاها است، باید توسط صاحبان بار جمع‌ آوری و به گمرک ارائه شود.
  • پرداخت هزینه‌ ها: پرداخت تمام هزینه‌ های مربوط به مالیات، عوارض، و دیگر هزینه‌ های گمرکی بر عهده مشتری می باشد.
  • هماهنگی با گمرک: ارتباط مستمر و هماهنگ با گمرک جهت پیگیری وضعیت ترخیص کالا برعهده صاحب بار می باشد.

وظایف ترخیص‌ کار گمرک

ترخیص‌ کار گمرک در حوزه فعالیت‌ های گمرکی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم فعالیت می کنند.

  • تعیین رده‌ بندی: تعیین رده‌ بندی صحیح برای هر کالا جهت تعیین مالیات و قوانین گمرکی
  • نظارت بر پرداخت هزینه‌ ها: نظارت بر پرداخت صحیح مالیات، عوارض و سایر هزینه‌ ها
  • همکاری در بازبینی فیزیکی: انجام این کار در برخی از موارد نیاز است.
  • صدور گواهی‌ ها: صدور گواهی‌ های لازم برای ترخیص کالاها.
  • بررسی اظهارنامه و مدارک: بررسی اظهارنامه و مدارک ارائه شده توسط صاحبان بار جهت تأیید صحت اطلاعات آن ها
  • صدور مجوزها: صدور مجوزهای لازم برای صادرات یا واردات کالاها

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک چقدر است؟

ترخیص کالا از انبارهای گمرکی در هر کشوری متفاوت می باشد و با توجه به پارامترهای مختلف اعم از مسیر اظهار و مجوزات به صورت حدودی به زمانی بین 3 تا 5 روز نیاز دارد. این زمان بندی در صورتی صحیح است که تمام اسناد و فرآیندها تکمیل شده و در جای خود قرار داده شده باشند.

در مواردی که با مفقود شدن مدارک روبرو شوید و یا این که به بازرسی کالا نیاز باشد می‌ تواند روزها یا هفته‌ ها طول بکشد.

شرایط و قوانین ترخیص کالا در گمرک ایران

توجه به قوانین ترخیص کالا در فرودگاه ایران کمک می کند تا برای ورود کالاهای مد نظر خود با مشکل روبرو نشوید.

  • ممنوع بودن واردات مشروبات الکلی، کتاب یا مجلات قدیمی 
  • واردات آزاد سیگار فقط در مقادیر تعیین شده مجاز می باشد.
  • ممنوع بودن واردات برخی گونه های گیاهی و جانوران زنده در خطر انقراض 
  • ممنوع بودن واردات انواع میوه ها، توت ها، گیاهان، نهال، سبزیجات، ریزوم ها، دانه ها، خاک، حشرات، قارچ ها، پرندگان، حیوانات و محصولات آن ها 
  • ورود حیوانات خانگی فقط در صورت صدور مجوز از سازمان دامپزشکی ایران مجاز می باشد.
  • نیاز است تا هر گونه نقض قوانین در کالاها را به گمرک اطلاع دهند. در صورت عدم رعایت مقررات مشمول مجازات مقرر در قانون قاچاق کالا خواهد شد.

مسیرهای گمرکی تعیین شده برای ترخیص کالا 

جهت مدیریت و نظارت کارشناسان گمرک سه مسیر سبز و زرد و قرمز وجود دارد. مسیرهای گمرکی در زمینه ی بررسی نوع کالا، وضعیت کالا(نو یا مستعل) ، اعتبار مالک و کشور سازنده کالا کمک کننده می باشد.

  • مسیر سبز: شامل صندوق، اجازه برای بارگیری، انبار داری، تشریفات گمرکی درب خروج، تایید کردن نهایی می باشد.
  • مسیر زرد: شامل بررسی کارشناسی، آزمایشگاه و ارزیابی استاندارد، تایید نهایی، صندوق، اجازه بارگیری، انبارداری، تشریفات گمرکی درب خروج می باشد.
  • مسیر قرمز: شامل کارشناسی، آزمایشگاه، استاندارد، بررسی مجدد کارشناسی، تایید نهایی، صندوق، اجازه بارگیری، انبارداری، تشریفات گمرکی درب خروج می باشد.

ترخیص کالا

محاسبه هزینه های گمرکی چگونه انجام می شود؟

تاجران و بازرگانان برای جلوگیری از زیان احتمالی قبل از واردات اجناس بايستی از هزينه های گمركی كالا مطلع شوند. به همین خاطر در ادامه به محاسبه ی این مورد می پردازیم.

فرمول محاسبه حقوق گمرکی

حقوق گمرکی (ارزشCIF*نرخ ارز*نرخ تعرفه) نیاز است برای انجام عملیات گمرکی باید مبالغی را پرداخت کنید.

فرمول محاسبه سود بازرگانی

سود بازرگانی (ارزش CIF*نرخ ارز*نرخ تعرفه) که در واقع هزینه های گمرکی در موعد ترخیص کالا از متقاضیان دریافت می شود، این هزینه ها را باید برای انبارداری، باربری، صفافی (بارچینی)، تخلیه، تعرفه بندی، آزمایش، بارگیری، کارشناسی و بدرقه کالا پرداخت کنید.

فرمول محاسبه هزینه انبارداری

هزینه انبارداری= مدت*نرخ انبارداری*وزن ناخالص

هزینه انبارداری هماهنگ در موعد توقف کالا در گمرک و نوع انبار مشخص می شود. هزینه انبارداری از روز ورود کالا به گمرک تا روز ترخیص آن محاسبه می شود.

فرمول محاسبه ارزش CIF کالا

مبلغ ارزی کالا*نرخ ارز اعلامی توسط گمرک + هزینه بیمه (اگر کالا FOB خریداری شود)

هزینه های گمرکی را با حقوق ورودی اجناس و سود بازرگانی اشتباه نگیرید، حقوق ورودی مربوط به واردات حتمی می باشد که گمرک آن را جداگانه در نظر می گیرد و هزینه های گمرکی، حقوق گمرکی، سود بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض هلال احمر، هزینه تخلیه و همچنین بارگیری کالا همه و همه را نیز در بر می گیرد. 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید